Simbolistica unei pietre

Citeam într-o carte despre diferite simboluri folosite în ritualurile inițiatice ale Francmasoneriei. Trebuie să spun că toate acest simboluri, cât și ritualurile în care sunt utilizate, au o învățătură extrem de utilă pentru dezvoltarea personală a oricărei ființe umane. Toate simbolurile au un mesaj, o lecție demnă de luat în considerare. Printre simbolurile de bază și care pot fi aplicate în viața de zi cu zi unul în particular mi-a atras atenția, fiind probabil și cel mai elementar, alături de echer și compas.

Piatra este un simbol natural pentru Francmasonerie. Pentru o organizație care-și are originea în vechile ghilde de zidari în piatră. Dar dincolo de acest aspect ea are un simbol și o lecție care țin de viața noastră de zi cu zi. De aspectul speculativ al masoneriei, de ceea ce suntem și ceea ce putem deveni. Concret, piatra este folosită ca un simbol dublu. Piatra în starea ei naturală, dură, reprezentativă pentru ființa umană propriu zisă și piatra prelucrată de către zidari, reprezentativă pentru un om trecut prin viață și care și-a făurit caracterul.

Piatra în stare brută ne reprezintă pe noi. Omul în starea sa naturală, instinctuală. Dincolo de orice valori etice, morale. Urâtă, haotică, lăsată în voia soartei. Asta este piatra brută și asta este viața omului, implicit persoana umană, la începuturile sale și în starea sa naturală. Este un simbol pentru natura imperfectă a ființei umane și slăbiciunile noastre firești. Un simbol menit să ne facă să contemplăm asupra naturii noastre imperfecte, dar și să ne dorim altceva, să ne îmbunătățim.

Aici intervine a doua stare a pietrei. Piatra prelucrată de către zidari. Un simbol care ne arată că, indiferent de starea noastră naturală, toți putem să ne îmbunătățim. Prin ceea ce facem și prin ceea ce viața face cu noi. Învățăturile și cunoașterea dobândite de-a lungul vieții nu sunt altceva decât ornamentele care se adaugă asupra pietrei umane, iar greutățile și bucuriile prin care trecem sunt focul prin care piatra este prelucrată din starea ei natură într-o alta, prin care o piatră brută este transformată în ceva mai frumos.

Zidarul care prelucrează piatra brută nu este altceva decât însăși viața, experiențele prin care trecem și, în concepția masonică, Marele Arhitect al Universului, Divinitatea. Acest zidar prelucrează piatra prin foc și diferite unelte ale breslei, iar mai apoi o și ornamentează. Focul și uneltele sunt reprezentative pentru diferitele experiențe și împrejurări, prieteni și cunoscuți, care ne modelează într-un fel sau altul caracterul, firea și implicit destinul. Ne schimbă în bine sau rău. Învățăturile dobândite sunt ornamentele noastre.

Toată această simbolistică a unei simple pietre ne arată ce suntem și ce putem deveni, dar ne face să ne punem și un semn de întrebare. De ce ? De ce Zidarul trebuie să lucreze asupra pietrei pentru a-i schimba forma, pentru a o transforma în ceva mai frumos ? Cu ce scop face acestea ? Răspunsul este la fel de simplu ca și alegoria în sine, pentru a o integra într-o construcție mai frumoasă, mai grandioasă. Pentru a clădi o catedrală zidarul are nevoie de o mulțime de pietre, iar fiecare piatră în parte trebuie prelucrată.

Această prelucrare este necesară pentru integrarea pietrei, printre altele, în construcția unei catedrale. În cazul persoanei umane vorbim de o catedrală a sufletelor. O construcție de oameni buni care doresc să devină și mai buni și care-și unesc efortul pentru a clădi o lume mai bună. Aceasta este catedrala sufletelor pe care zidarul o clădește și pentru care trebuie să prelucreze un număr nelimitat de pietre, care mai apoi să fie utilizate într-o astfel de construcție.

Pentru ca această prelucrare să fie completă omul trebuie să treacă printr-o serie de încercări, la fel cum piatra trebuie prelucrată prin foc și folosind diferite unelte. Totodată el trebuie să răspundă acestor provocări într-un mod adecvat și trebuie să le folosească într-un mod util. Nu să cedeze în fața lor, ci să învețe, să se dezvolte pe sine ca și persoană și să reacționeze mereu măsurându-și faptele, vorbele și gândurile. În fond este vorba de un proces psihologic definit și de Carl Jung, cel al individualizării, prin care omul devine întreg.

Anunțuri

Un gând despre &8222;Simbolistica unei pietre&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s